News

Sudan withdraws licence of Al Jazeera Mubasher | Al Jazeera News


Sudanese authorities say the decision was taken following the channel’s ‘violation of the terms’ of licensing.

Sudanese authorities have withdrawn the broadcast licence of Al Jazeera Mubasher, the channel has said.

In a statement on Sunday, the Qatar-based media network said authorities also revoked the accreditation of two of its journalists in the country.

“Al Jazeera condemns the interference with its duty to convey fair and objective coverage of events in the country and to allow its journalists to operate unhindered and to practise their profession,” it said.

“The Network views this as an attack on press freedom as a whole and calls on international human rights and media organisations to condemn this infringement of journalists’ safety.”

Sudan’s ministry of culture and information said in a statement on Saturday that the decision was taken in response to the channel’s “unprofessional conduct”.

It said the channel’s coverage took aim at the “social fabric of the country by airing content contrary to the ethics of the profession and the mores and customs of Sudanese people”.

“[This] has harmed the country’s highest interests and its national security … It indicates a violation of the terms under which a license was granted.”

The Sudanese authorities’ decision comes as the county has been in turmoil since the military seized power last October overthrowing the civilian-led government of Prime Minister Abdallah Hamdok. The military coup suspended what was a shaky transition towards democracy following a popular uprising in 2019 that removed long-time ruler Omar al-Bashir, ending almost three decades of international isolation.

Since then, pro-democracy demonstrations have been staging a series of protests which were often met with security forces’ violence. At least 60 people have been killed so far, and hundreds of others were injured, according to the Central Committee of Sudan Doctors – an independent group of medical workers aligned with the protest movement.

Tensions showed no sign of abating after Hamdok was reinstated on November 21 following an agreement that called for an independent technocratic government under military oversight. But thousands of protesters returned to the streets denouncing such an agreement, insisting on the removal of any military influence over the transitional governing coalition. Six weeks after regaining his post, Hamdok resigned citing a political deadlock with military rulers and popular discontent.

In what could represent a political breakthrough, the Central Council for the Forces of Freedom and Change (CCFFC), a prominent Sudanese pro-democracy group, has conditionally accepted on Sunday a United Nations mission’s invitation to support a dialogue between the parties to the Sudanese crisis. However, another key civilian group, the Sudanese Professionals Association, however, has rejected the UN’s offer.





Source link

Show More
Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 3)

Related Articles

Back to top button